Το Πασχαλινό μυστήριο της θυσίας του Υιού του Θεού, ο οποίος που εκπληρώνει το θέλημα του Πατέρα του, η κάθοδος του Αγίου Πνεύματος στην γεννωμένη Εκκλησία την ημέρα της Πεντηκοστής, όλα αυτά είναι φανερώσεις του Θεού, ο οποίος είναι ένας Θεός σε τρία θεία Πρόσωπα. Γι’ αυτόν τον λόγο η Πανήγυρη της Αγίας Τριάδας δεν είναι τίποτα άλλο παρά ο εορτασμός όλων αυτών των τριαδικών φανερώσεων στην ιστορία της σωτηρίας μας.

Μέσα από τα έργα που έκανε ο Θεός προς όφελος του ανθρωπίνου γένους, είτε στη δημιουργία του είτε στη λύτρωσή του, η θεία Τριάδα αποκαλύφθηκε σταδιακά στους ανθρώπους. Όμως την πλήρη αποκάλυψη των θείων Προσώπων την βρίσκουμε στη ζωή του Χριστού: αυτός είναι ο Υιός του Πατέρα, ενωμένος με τον Πατέρα στην αγάπη του Πνεύματος Αγίου.

Με τα λόγια του, τα έργα του και τα βαθύτερα συναισθήματά του, ο Ιησούς μάς διδάσκει να ζούμε ενωμένοι με την Τριάδα του Θεού, διότι, όπως το είπε ο ίδιος, «αυτή είναι η αιώνια ζωή· να σε γνωρίζουν [οι άνθρωποι], τον μόνο αληθινό Θεό και τον απεσταλμένο του, τον Ιησού Χριστό» (Ιω 17,3). Στις ευαγγελικές διηγήσεις ο Ιησούς μάς μαθαίνει να μιλάμε με τον Πατέρα, να ενεργούμε επιδιώκοντας την εκπλήρωση του θελήματός του και την ευαρέσκειά του. Επιπλέον, ο Ιησούς παρουσιάζεται πάντα πλήρης με Άγιο Πνεύμα και κινούμενος από αυτό.

[Β’ Κορ 13,11-13] Πράγματι, ολόκληρη η ζωή του Χριστού είναι συνεχής κοινωνία με την Αγία Τριάδα, επομένως και η ζωή του Χριστιανού πρέπει να είναι αντανάκλαση αυτής της κοινωνίας. Γι’ αυτόν τον λόγο ο Απόστολος Παύλος επιμένει και χαιρετά τους αδελφούς του στη πίστη: «η χάρη του Κυρίου Ιησού Χριστού, η αγάπη του Θεού και η κοινωνία του Αγίου Πνεύματος να είναι μαζί σας όλους… »[1] (εδ. 13), γιατί χωρίς την ζωή κοινωνίας με την Αγία Τριάδα δεν υπάρχει αυθεντική χριστιανική ζωή.

Οφείλουμε λοιπόν να παραμένουμε πάντα πνευματικά ενωμένοι με την Αγία Τριάδα:

• «… η αγάπη του Θεού… να είναι μαζί σας»: διότι η παρουσία της αγάπης του Πατέρα στις καρδιές μας είναι το αποτέλεσμα της λύτρωσης πραγματοποιημένης από τον Χριστό, γιατί μέσω της συγχώρεσης των αμαρτιών και του εξαγνισμού τους η θεϊκή αγάπη χύνεται μέσα μας, εκείνη η αγάπη του Πατέρα που «τόσο πολύ αγαπούσε τον κόσμο ώστε παρέδωσε τον μονογενή του Υιό» (βλ. Ιω 3,16). Γι’ αυτόν τον λόγο πρέπει να απομακρύνουμε από εμάς κάθε είδους αμαρτία, ώστε να μην χάσουμε την αγάπη του Πατέρα κάνοντας έτσι μάταια τη θυσία του Χριστού.

• «…η χάρη του Κυρίου Ιησού Χριστού… να είναι μαζί σας»: διότι ο Χριστός μας ελευθερώνει από τις αμαρτίες μας και ταυτόχρονα μας αγιάζει με τη χάρη του, δηλαδή, ντύνει την ανθρώπινη φύση μας με νέα υπερφυσική κατάσταση, την «θεοποιεί» με τη χάρη του, δίνοντάς της την ικανότητα να εισέλθει σε κοινωνία με τη ζωή του Θεού, η οποία είναι μια ζωή αγιότητας και θεϊκής αγάπης. Πρόκειται για τη χάρη που μας μετασχηματίζει για να γίνουμε νέοι άνθρωποι κατ’ εικόνα του Χριστού.

• «…η κοινωνία του Αγίου Πνεύματος… να είναι μαζί σας»: διότι το Πνεύμα είναι πάντα οδηγός μας στη χριστιανική μας ζωή, είναι ο εμπνευστής μας, αυτός που μας δίνει δύναμη και θάρρος, που φλογίζει τις ψυχές μας με τη φωτιά της θεϊκής αγάπης, που μας δείχνει ποιο είναι το θέλημα του Θεού και μας ωθεί να το εκπληρώσουμε. Το Άγιο Πνεύμα είναι αυτός που διαμορφώνει στις ψυχές μας την εικόνα του Χριστού.

Τέτοια κοινωνία με την Τριαδική ζωή αντικατοπτρίζεται κυρίως στη ζωή της Παναγίας, για αυτόν τον λόγο (ακολουθώντας τη διδασκαλία του Αγ. Αλοϊσίου-Μαρίας Grignion de Montfort[2]) την αποκαλούμε «αγαπημένη κόρη του Πατέρα», «αξιοθαύμαστη Μητέρα του Υιού», και «πιστότατη νύμφη του Αγίου Πνεύματος». Είθε η Παναγία να μας δώσει τη χάρη μιας τέλειας κοινωνίας ζωής με τον Τριαδικό Θεό.


[1]  Ἡ χάρις τοῦ κυρίου Ἰησοῦ Χριστοῦ καὶ ἡ ἀγάπη τοῦ θεοῦ καὶ ἡ κοινωνία τοῦ ἁγίου πνεύματος μετὰ πάντων ὑμῶν.

[2] «Το μυστικό της Παναγίας», αριθ. 68,  έκφραση παρατιθέμενη από τον ‘Αγ. Ιωάννη Παύλο Β’ σε “Επιστολή προς την Μοντφορτική Οικογένεια, αριθ. 3 (12/08/2003).


Κηρύγματα Tags: